Na krizové situace jsme připraveni, hlásí vlakoví dopravci

David Kohout
24. 7. 2015 17:21
Náhradní vlakové soupravy či využití autobusů. Menší železniční dopravci hledají způsob, jak zajistit plynulost dopravy i v případech větších závad či nehod na trati.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

Praha - Každý den jezdí přes Studénku desítky vlaků. Modré soupravy Českých drah (ČD), žluté RegioJetu či černozlaté z Leo expressu. Středeční tragédie kromě diskuse o bezpečnostních opatřeních vyvolala také otázku dostatečného zajištění náhradních vlakových souprav.

Největší český železniční dopravce při nehodě ve Studénce přišel během pár minut o jednu celou soupravu. České dráhy ale s náhradou problém nemají. Co by se však stalo, kdyby podobná nehoda postihla soukromé společnosti RegioJet, nebo Leo express?

RegioJet provozuje klasické soupravy, tedy lokomotivy a vozy, které se dají spojovat, rozpojovat, mohou jezdit samostatně a mohou být podle potřeby zaměňovány. "Celkově máme na kolejích přibližně stovku vozů a desítku lokomotiv," říká tiskový mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Náhradní vozy v depu však firma nemá. "Nicméně vozy na trati nasazujeme tak, abychom stále měli volné kapacity pro případ mimořádné událost," dodává Ondrůj.

Druhý soukromý dopravce Leo express pak jezdí s výrazně menší kapacitou. Na kolejích je celkově pět souprav této firmy. Ty navíc tvoří - stejně jako soupravy Pendolino - celek, který se nedá rozpojit. Náhradními vlaky firma nedisponuje. V případě poruchy či havárie by tedy Leo express musel využít autobusů. "Vzhledem k tomu, že spolupracujeme s několika autobusovými společnostmi po trase, jsme schopni náhradní autobus zajistit mnohem rychleji, než by na místo dojela náhradní vlaková jednotka," vysvětluje mluvčí Leo expressu Petra Valentová.

S problémy na kolejích se nepotýkají jen České Dráhy, zkušenost s nimi mají všichni soukromí dopravci. Leo express přišel na několik týdnů o jednu soupravu. Stalo se tak při nehodě u Jistebníku, kdy na přejezdu zůstalo zaklíněné osobní auto. "Využili jsme za úplatu vagóny IC/EC spojích ČD a současně jsme cestující finančně kompenzovali za nižší komfort," dodává Valentová.

Oba dopravci pak mají své vlaky pojištěné. U Leo expressu je pojištěno všech pět jednotek Stadler Flirt. Jedna souprava dopravce vyšla na 350 miliónů korun. To je pro doplnění zhruba polovina ceny Pendolina. Jednotky jsou pak pojištěny v plné výši jejich pořizovací ceny.

Největší zásah do provozu Regiojetu způsobila ledovka loni v zimě. Při ní musel dopravce zajistit náhradní autobusovou dopravu a následně si pronajal i vlakovou soupravu. "Veškerá vozidla jsou pak kompletně pojištěná částkou odpovídající jejich hodnotě. Navíc u pronajaté lokomotivy jsou pojištěné přímo vlastníkem," dodává Ondrůj. Přesnou částku však neuvedl.

Středeční nehoda na trati u Studénky zastavila provoz mezi Hranicemi a Ostravou a to až do pozdních večerních hodin. Cestující rozvážela náhradní autobusová doprava, kterou nasadily jak ČD, tak i soukromí dopravci. ČD pak poškozenou jednotku nahradí jinou soupravou typu EuroCity a InterCity.

 

Právě se děje

Další zprávy