Ministerstvo uzavřelo dodatek ke smlouvě s Kapschem za pět miliard. Cena je nižší, než se čekalo

ČTK ČTK
Aktualizováno 29. 8. 2016 9:14
Společnost Kapsch bude i nadále spravovat mýtný systém. Ministerstvo dopravy s firmou uzavřelo smlouvu, nejdéle však na tři roky. Kontrakt za 5,27 miliard korun má zajistit provoz mýtných bran, poskytnutí součinnosti při předávání systému novému provozovateli, nákup nových palubních jednotek a zavedení služby jednotného evropského mýta. Původně ministerstvo dopravy předpokládalo, že stát za služby v rámci dodatku zaplatí zhruba šest miliard korun. Na samotném provozu tak ušetří téměř o třetinu.
Systém výběru mýtného firmy Kapsch. (Ilustračí foto)
Systém výběru mýtného firmy Kapsch. (Ilustračí foto) | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Ministerstvo dopravy v neděli uzavřelo dodatek ke smlouvě se společností Kapsch o pokračování správy mýtného systému na maximálně tři roky za 5,27 miliardy korun. Informovali o tom mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold a společnosti Kapsch David Šimoník. Součástí ceny je provoz mýtných bran za čtyři miliardy korun, poskytnutí součinnosti při předávání systému novému provozovateli, nákup nových palubních jednotek a zavedení služby jednotného evropského mýta (EETS).

Současný kontrakt s Kapschem na provozování mýtného systému vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Resort proto navrhl prodloužení smlouvy s Kapschem o maximálně tři roky, aby měl čas najít nového provozovatele v otevřené soutěži. Do té se budou moci zájemci přihlásit s jakoukoliv technologií, tedy nejen s takzvaným mikrovlnným systémem, který pro výběr Česko využívá nyní. Návrh na prodloužení smlouvy, který vyvolal spor uvnitř vládní koalice, schválila vláda 11. července.

Původně ministerstvo dopravy předpokládalo, že stát za služby v rámci dodatku zaplatí zhruba šest miliard korun. Na samotném provozu mýta ušetří stát proti současnosti zhruba půl miliardy ročně, což odpovídá slevě 28 procent.

Výsledná cena je součtem všech poptávaných služeb v maximální výši, je však pouze na ministerstvu dopravy, v jakém objemu je bude čerpat. Konečná cena tak může být nižší.

Součástí dohody je i vyřešení sporného dodatku o stavbě nových mýtných bran na úsecích, které získají stavební povolení do roku 2017. Nově dohoda počítá s tím, že Kapsch postaví mýtné brány na dálničních úsecích, které se budou otevírat během uvedeného tříletého období.

Nová dohoda rovněž předpokládá součinnost Kapsche při přípravě nového tendru. Společnost tak má předat dokumentaci systému při přípravě nové soutěže. Zároveň počítá s asistencí specialistů Kapsche při předávání systému novému provozovateli vzešlému z výběrového řízení.

Plánem na prodloužení smlouvy s Kapschem se již zabýval antimonopolní úřad. Šetření ale zastavil, protože v době podání podnětu ještě nebylo zahájeno zadávací řízení, ani podepsána smlouva.

Opravdoví odborníci na mýto jsou u Kapsche, ty z ministerstva byste spočítali na prstech jedné ruky, říká ministr dopravy Ťok. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

Další zprávy