Stíhači z Čáslavi budou Iráčany školit u jezera velkého jako Morava. Nejedeme na výlet, říká velitel

Jan Gazdík Jan Gazdík
16. 4. 2016 20:10
Češi budou po dva roky cvičit Iráčany v leteckých úderech proti islamistům i v efektivním plánování těchto operací. Čáslavští letci se teď usilovně chystají na exotickou misi. Trénují přežití se zaměřením na poušť, učí se historii a kulturní zvyklosti Iráku, čeká je očkování, zdravotní prohlídky či psychotesty. "Fakt nevím, kam dřív skočit. Je to fofr," přiznává velitel kontingentu čáslavských letců podplukovník Zdeněk P. (jeho příjmení je vzhledem k povaze připravované mise neveřejné).
Foto: Reuters

Co víte o poušti a podmínkách, do nichž zanedlouho letíte?

Párkrát jsem tam už v rámci předběžného plánování naší mise byl. A poušť? Oblast kolem Baladu, kde bychom měli působit, mi nepřišla až tak písčitá. Charakter tamní krajiny mě překvapil: spousta zavlažovacích kanálů, protéká jí řeka Tigris. Původně jsem se domníval, že irácké letouny L-159 budou zbaveny člunu a vybavení na přežití ve vodě. Jenomže hned kousek od Baladu je obrovské jezero o rozloze Moravy, takže tam pilot ve vodě klidně skončit může. V kokpitu letounu bude tudíž člun i záchranná plovací vesta.

Co je pro vás v přípravě na Irák nejdůležitější?

Asi ten trénink v přežití, pokud by se náš pilot musel katapultovat. Rozdíl ve středoevropském a tamním prostředí je přece jen obrovský. Velmi důležité navíc je, kde pilot v nouzi či po katapultáži skončí. Na zemi se totiž nemusí setkat jen s přátelsky naladěnými lidmi. Pokud spadnete mezi šíity či Kurdy, tak je to ještě relativně dobré. Horší by to už pro vás mohlo být, pokud přistanete mimo tyto oblasti. I když ani tam nejsou všichni nepřátelští. Podřizujeme tomu tudíž i výcvik přežití pilota v neznámém terénu. Přesněji - ne aby na zemi bojoval, nýbrž přežil. Příroda a klima hrají samozřejmě rovněž velkou roli.

Co budete vlastně tamní letce přesně učit?

Opravdu velmi zjednodušeně: aby byli schopni využívat vše, co bitevní letoun L-159 umí. Jde o poměrně složitý balík avioniky, techniky a schopností ovládat a obsluhovat letoun na zemi i ve vzduchu. Iráčtí piloti určitý základ výcviku už v Česku dostali. A my je z toho základu musíme dostat na takovou úroveň, aby byli schopni efektivně bojovat s islamisty. To, že dostanete éro do vzduchu a tam s ním nějak létáte, ještě neznamená, že s ním můžete letět do boje. To ani náhodou. Pokud se budou ale iráčtí piloti opravdu snažit, tak by to mohli zvládnout do konce letošního roku. Pokud je mi známo, tak jde o velmi motivované studenty.

Co přesně by měli zvládnout?

Údery na pozemní cíle, pozorovací či průzkumné mise. Islamisté nemají letectvo, takže vzdušné souboje nepředpokládáme. Součástí našeho mentorování či pomoci iráckému letectvu je i plánování a příprava bojových misí. Do ostrých akcí ale zasahovat už nijak nebudeme. To už budou výhradně irácké vzdušné operace.

Letí i ženy, ale...

Patříte k nejzkušenějším českým bojovým pilotům. Nicméně přesto: počítal jste někdy, že budete učit irácké piloty v jejich klimaticky dost drsném prostředí?

Snad to nebude znít namyšleně, avšak na podobné akce se připravuji celý život. A stejné požadavky kladu na podřízené: do armády přece vstupovali s nějakou vizí o profesionálním růstu, ale i představou o povinnostech. No a teď vstupujeme do fáze plnění oněch povinností.

Je to opravdu tak, že zájem o tuto iráckou misi převyšuje na vaší základně poptávku?

Z nabídky zdvižených rukou jsme vybírali jen ty nejlepší. Své lidi proto nemusím vlastně nijak zvlášť motivovat či přesvědčovat k co nejpečlivější přípravě. Všichni se do mise přihlásili dobrovolně. Teď mezi nimi vládne jakýsi jen těžko popsatelný entuziasmus. Snad to nevyzní příliš pateticky - a já ani nechci hovořit za všechny -, ale většina lidí si uvědomuje, jak obrovské prostředky stál jejich výcvik, jejich kariéra... Jak říkám, rádi by teď i něco vrátili. Navíc jde o velmi efektivní pomoc Iráku, jak se ubránit islamistům.

Nemohu se nezeptat: letí s vámi i ženy?

I ony se hlásily. Ve svém oboru patří k nejlepším. V tuto chvíli ale nemohu sdělit, zda by se mohly podílet i na výuce Iráčanů, zda by to oni akceptovali. A pokud ne, tak by třeba jedna z nich mohla působit jako styčný důstojník s americkými jednotkami, které tam již jsou. Tohle zkrátka musíme akceptovat.

A jak se na váš brzký přílet připravují Iráčané?

Kdekoliv jsme se tam v rámci příprav objevili či vznesli dotaz, tak reagovali velmi spontánně. Všude jsme měli otevřené dveře a podporu iráckého letectva. Naší pomocí jsou nadšeni. Jen těžko to vyjádřit jinak.

Pomoc v boji proti islamistům

Určitě je zbytečné připomínat, jak velkou bezpečnostní hrozbu představuje Islámský stát. Jste před odletem nervózní?

Nejedeme do Iráku na výlet, ale do válečné oblasti. Irák je země ve válce - to je tam patrné na každém kroku. Lidé, s nimiž dnes jednáte, mohou být už zítra mrtví, anebo sestřelení. Je to riziko, s nímž musí počítat každý vojenský pilot.

Promiňte, ale musím se zeptat: co říká vašim přípravám na odlet do Iráku vaše manželka?

Jsme spolu již nějakou dobu. Je smířená s tím, koho si vzala. Asi pro žádnou partnerku vojáka to není žádný med.

Budete v Iráku učit, avšak můžete se tam i vy něčemu přiučit?

Samozřejmě. Bereme to jako obrovskou odbornou příležitost pro nás letce, ale i pro český bitevní letoun, jehož kvality byly dlouhá léta neprávem opomíjeny. Mám už něco nalétáno na různých typech bojových strojů, takže snad mohu říci, že L-159 je letoun s obrovskými kvalitami. Takže bychom rádi, aby se to i v Iráku potvrdilo. Ostrá bojová operace totiž "stopadesátdevítce" dosud chybí.

Když už jste to tedy zmínil. Čím je český letoun tak výjimečný?

Velmi přijatelnými provozními náklady, což je velmi důležité, spolehlivostí a vyniká i aerodynamikou... Jedná se sice o podzvukový stroj - což může mít i své výhody -, ale jeho kokpit je velmi podobný americké stíhačce F-16. Může tedy nést i stejnou výzbroj. Piloti těchto amerických strojů si na český letoun velmi rychle zvyknou a platí to samozřejmě i naopak.

 

Právě se děje

Další zprávy