Expert na tunely měl hlídat bývalé kolegy. Raději skončil

Marek Pokorný Marek Pokorný
26. 10. 2014 15:25
Odborník Jiří Junek, který měl střežit čtyřmiliardovou stavbu, tvrdí, že za jeho odchodem stojí mediální tlak. Deník Insider a Aktuálně.cz totiž před měsícem upozornily, že u něj hrozí střet zájmů.
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Jedna z největších staveb na české železnici přišla o svého hlídače, u něhož Insider začátkem září upozornil na podezření ze střetu zájmů.

Z vedení týmu, který má pro státní organizaci Správa železniční dopravní cesty kontrolovat čtyřmiliardovou ražbu tunelu Ejpovice v úseku mezi Plzní a Rokycany, odstoupil jeho hlavní expert Jiří Junek.

Odešel krátce poté, co Insider popsal jeho problematické angažmá. Junek měl coby zaměstnanec inženýrské kontrolní firmy IDS Praha střežit při stavbě tunelu své bývalé kolegy – do IDS totiž podle oficiálních informací přišel letos na jaře ze společnosti Metrostav, kde léta řediteloval a která v Ejpovicích bude pro stát stavět. Hrozilo tak například, že z pozice stavebního dozoru může svým známým bez potíží odsouhlasit nadhodnocené vícepráce, a tedy prodražení celé stavby.

Junek jakékoliv podezření ze střetu zájmů odmítl komentovat. Potvrdil jen, že skutečně na funkci šéfkontrolora ejpovického tunelu rezignoval. A dodal, že za jeho koncem stojí mediální nápor.

"Ten tlak jste asi vytvořil, takže jsem dal u IDS výpověď," řekl Junek reportérovi Insideru, který si navíc ověřil u několika zdrojů, že Junek ve skutečnosti nepřestal pracovat pro Metrostav a nadále řídí stavbu nového úseku metra A. K tomu se ale Junek nevyjádřil.

Nedostatek odborníků

Spolumajitel firmy IDS Praha a místopředseda její dozorčí rady Josef Kutil už dříve pro Insider řekl, že Junka z Metrostavu chtěl přetáhnout kvůli jeho zkušenostem. Vlastně prý musel. Expertů jako Junek v Česku mnoho není a nová posila měla být jednou z klíčových záruk, že IDS může v tendru na stavební dozor uspět.

"Podle zadávacích podmínek tu práci může dělat pouze stavbyvedoucí na TBM (druh ražby tunelu – pozn. red.). A jediní hlavní vedoucí na TBM jsou v Metrostavu, nikde jinde,“ uvedl koncem srpna Kutil, který vede i divizi IDS, jež dohlíží na stavbu pražského tunelového komplexu Blanka.

Mimochodem: i tam pracuje Metrostav a jde o mimořádně problémovou stavbu. Třikrát se propadla zemina a konečná cena byla o víc než třetinu vyšší než plánovaná. Prověrka navíc odhalila, že IDS svou roli stavebního dozoru nedělala vždy poctivě.

Tajný náhradník

IDS už má podle svého mluvčího Pavla Kočiše za Junka náhradu. Jméno ale odmítl prozradit. "V současnosti s dotyčným odborníkem jednáme o podmínkách jeho nástupu," uvedl Kočiš. Firma už podle něj požádala správce kolejí o možnost změny ve svém týmu.

Státní organizace jako investor celé stavební akce zároveň neumí vysvětlit, proč jí podezření ze střetu zájmů nevadilo. A proč od začátku souhlasila s tím, že práci Metrostavu má kontrolovat člověk, který v něm léta pracoval jako manažer, a není tedy úplně nezávislý.

"Jak to má komise pro posuzování nabídek poznat? Tam přece nejsou doložené pracovní poměry, jaký mají lidé mezi sebou vztah. To se přece do nabídek nedokládá," tvrdí náměstek ředitele správy kolejí Mojmír Nejezchleb, který je zodpovědný za modernizaci železnic.

Komise však o Junkovi a jeho působení v Metrostavu musela vědět. Dostala totiž k dispozici profesní životopisy dvanáctičlenného týmu odborníků, který měl stavbu dozorovat. Tedy včetně Junka. Sama správa si do podmínek soutěže stanovila, že firmy musí v rámci svých referencí předložit i pracovní zkušenosti najatých expertů.

Článek vyšel 23. října 2014 v sesterském deníku Insider.

 

Právě se děje

Další zprávy