Digitální tabule v Praze ukazují řidičům nesmysly. Varují před kolonou, která už se dávno rozjela

Petr Koděra Petr Koděra
10. 11. 2015 5:30
Mnohem přesnější a aktuálnější informace než pražské telematické cedule za miliony korun dávají řidičům mobilní aplikace. Městská firma TSK Praha problémy s čerstvostí informací přiznává. Dochází k nim, když se nehoda stane mimo území hlavního města. TSK nemá přístup k záběrům z kamer na dálnicích a operátor nemůže pružně reagovat. Spolehnout se nelze ani na zprávy od policie, která sice při příjezdu k nehodě vloží informaci do systému i s předpokládanou dobou trvání, jenže po odstranění nehody už zprávu neaktualizuje.
Informační tabule umožňují zobrazit před řidičem vícebarevné symboly i schémata dopravních situací.
Informační tabule umožňují zobrazit před řidičem vícebarevné symboly i schémata dopravních situací. | Foto: ČTK

Praha - Michal Regal se minulé úterý večer vracel autem z Prahy do Berouna. Věděl přitom o vážné nehodě, která na 23. kilometru zablokovala dálnici D5 směrem na Plzeň, a na mobilu se proto raději podíval, jak to v místě aktuálně vypadá. Aplikace mu nahlásila, že osmnáctikilometrová kolona se už rozjela a on se na dálnici může v klidu vydat.

Jenže ještě v Praze, na Rozvadovské spojce, řidič znejistěl. Digitální tabule stále hlásila hustý provoz a zdržení. Regal proto zastavil na benzince, podíval se znovu do mobilní aplikace a měl jasno: telematický systém za desítky milionů korun mu lže.

"Lituji lidi, kteří museli složitě objíždět neexistující kolonu. A nechápu, že provozovatel tabule neví, jaká je skutečná doprava, a neumí informace poskytnout v reálném čase," řekl Michal Regal.

Digitální tabule na území hlavního města provozuje městská společnost TSK Praha. Její mluvčí Barbora Lišková přiznává, že firma občas mívá s čerstvými informacemi pro řidiče potíže. "TSK si je vědoma problémů a činí v rámci možností maximum, aby k podobným případům docházelo co nejméně," řekla Lišková.

Operátor z Prahy na dálnici nevidí

Trable mají pražští správci silnic hlavně tehdy, když nehoda nebo jiný problém vznikne na komunikacích mimo hlavní město. TSK se nedostane k záběrům z dálničních kamer a operátor, který může hlášení na tabuli ručně upravit, se tak na aktuální situaci nemůže podívat online. Spoléhá se proto na informace třetích stran - zejména řidičů vozidel jiných pražských městských firem, kteří na dispečink hlásí, co se kde děje. To ale v okrajových časech dne příliš nefunguje, protože takových aut už v terénu mnoho není.

Lišková proto připouští, že mobilní aplikace jsou přesnější, protože pracují s větším množstvím dat proudících rovnou z navigací aut. "Systém, který využíváme, je limitován malou velikostí flotily vozidel operujících na území Prahy. Proto může být v mimošpičkových hodinách méně přesný, na rozdíl od dat společnosti Google, která s největší pravděpodobností využívá podstatně robustnější systém," podotkla Lišková.

Spolehlivé navíc nejsou častokrát ani informace od policie. Ta sice při příjezdu k nehodě vloží informaci do systému i s předpokládanou dobou trvání, jenže po odstranění nehody už zprávu neaktualizuje. "V takovém případě se může stát, že přestože byla ve skutečnosti událost odstraněna, v systému je stále platná, což mohl být i tento případ," vysvětluje Lišková.

Zda by se dal problém vyřešit například přenosem aktuálních informací z tabulí a kamer, které jsou přímo na dálnici, není jasné. Tyto tabule provozuje státní organizace Ředitelství silnic a dálnic a její odborníci zatím neodpověděli na dotaz, jestli by migraci dat oba systémy zvládly. Stejnou otázku řeší i v TSK Praha.

Hlouposti? Už před šesti lety

Digitální tabule dávají řidičům informace o kolonách, o době zdržení, o omezení jízdy v pruzích při stavbách nebo o obsazenosti parkovišť. Informují i dojezdových časech do konkrétních míst.

Že někdy mohou ukazovat řidičům hlouposti, není žádná novinka. Na stejný problém upozornil online deník Aktuálně.cz už před téměř šesti lety, kdy podnikl vlastní test na dálnici D1. Tehdy šlo o telematické tabule, které má na starosti ŘSD. Na 89. kilometru sice před reportérem svítil nápis, že o pět kilometrů dál probíhá údržba silnice, nikde však později žádné údržbáře neviděl.

Chytrá doprava v Česku

Česko chce do chytrého dopravního značení, které má řidičům pomáhat při rozhodování a také usměrňovat dopravu, investovat hodně peněz. V plánu je do roku 2020 utratit zhruba 17,5 miliardy korun.

Ministerstvo dopravy chce nakoupit na hlavní silniční tahy nejen telematické cedule, ale i kamery, radary, automatické váhy, které okamžitě a za jízdy poznají přetížené kamiony, nebo laserové skenery na odhalení řidičů, kteří nedodržují bezpečnou vzdálenost.

Chytrá elektronika má primárně sama umět řídit a usměrňovat dopravu tak, aby se pokud možno netvořily kolony, v nichž hrozí hromadné nehody s vážnými následky.

Zároveň se však dají moderní počítačové systémy dobře využít i k postihu řidičů. Především v okolí měst nebo v místech, kde se opravují silnice a je tam omezená rychlost. "Tam má největší smysl umisťovat například měřiče rychlosti," uvedl už dříve dopravní odborník Martin Hájek z ostravské technické univerzity.

 

Právě se děje

Další zprávy