Aj Wej-wej udělal ze svých soch v Praze uprchlíky, obalil je do záchranářských fólií

Barbora Němcová ČTK Barbora Němcová, ČTK
Aktualizováno 5. 2. 2016 15:36
Čínský umělec a kritik tamního režimu Aj Wej-wej upravil své sochy, které jsou nyní k vidění před Veletržním palácem v Praze. Skulptury obalil do zlatých izolačních fólií, které dostávají uprchlíci, aby jim nebyla zima. "Aj Wej-wej svou výstavu Zodiac před veletržním palácem do fólií obalil včera," upřesnila tisková mluvčí Veletržního paláce Tereza Ježková Aktuálně.cz. Na Instagram umělec přidal již řadu fotografií ze své "vylepšené" výstavy a přidal k nim hashtagy #refugees, tedy uprchlíci. "Je to skutečná krize. Máme přes milion lidí, kteří přicházejí do Evropy, ale na celém světě je 60 milionů uprchlíků," prohlásil v pátek v Praze.
Aj Wej Wej (vlevo) obalil svou výstavu Zodiac před veletržním palácem do fólií, které dostávají uprchlíci.
Aj Wej Wej (vlevo) obalil svou výstavu Zodiac před veletržním palácem do fólií, které dostávají uprchlíci. | Foto: Instagram @aiww

Praha - Své dílo Zvěrokruh, které odkazuje k čínské i evropské historii, v pátek představil v Praze světově známý čínský umělec a aktivista Aj Wej-wej. Den před vernisáží zvířecí hlavy vystavené u Veletržního paláce zahalil do termofólie, kterou dostávají uprchlíci zachránění z moře na své cestě do Evropy. Chtěl tak upozornit na migrační krizi, která ho podle jeho slov velmi znepokojuje. V té souvislosti se pozastavil nad tím, že většina české společnosti není nakloněna pomoci uprchlíkům.

Počátkem ledna oznámil, že chce na řeckém ostrově Lesbos vytvořit památník, který bude připomínat osudy migrantů připlouvajících do Evropy. Už prý ostrov navštívil a pronajal si na něm ateliér, nyní shání sponzory, kteří by na vznik památníku přispěli. Dílo by podle něj mělo nést poselství o tom, jak důležitá je pomoc lidem v nouzi. "Je to skutečná krize. Máme přes milion lidí, kteří přicházejí do Evropy, ale na celém světě je 60 milionů uprchlíků," prohlásil v pátek v Praze.

Před několika dny zveřejnil snímek, na kterém je ve stejné poloze, v jaké byl na tureckém pobřeží nalezen utonulý syrský chlapec Ajlan Kurdí. Fotografie jeho těla pak obletěla svět.

Minulý týden se Aj Wej-wej v reakci na nové azylové zákony v Dánsku rozhodl stáhnout svá díla z tamních muzeí a galerií. Dánští politici přijali zákony umožňující zabavování cenností imigrantům.

Do Prahy přijel na dva dny na pozvání Národní galerie, která Zvěrokruh vystavuje před svou expozicí ve Veletržním paláci. Dvanáct zvířecích hlav v nadživotní velikosti vytvořil Aj Wej-wej podle plastik, které v 18. a 19. století zdobily císařský palác, podlehly ale nájezdu evropských vojáků při opiových válkách.

Na rok 2017 počítá ředitel Fajt se vznikem nového Aj Wej-wejova díla přímo pro Národní galerii. S umělcem o jeho dílech jednal přes rok, začal ještě v době, kdy Aj Wej-wej neměl pas a nemohl z Číny odjet. Návštěva umělce v Praze je představením jiné stránky Číny než té oficiální, kterou prezentují čeští politici včetně prezidenta Miloše Zemana. Právě ředitel NG má se Zemanem spor kvůli neudělení profesury. Prezident jako důvod uvádí údajné Fajtovo nemorální jednání při získávání sponzoringu, Fajt má za to, že důvodem je jeho kritika Zemana při prezidentské volbě.

Aj Wej-wej je znám svými uměleckými a architektonickými díly, je ale také zastáncem svobody slova a práva na spravedlivý proces. Sám strávil tři měsíce ve vězení bez soudu, úřady mu zabavily pas a za údajné daňové podvody dostal vysokou pokutu. I v době, kdy byl v domácím vězení, se jeho díla objevovala v prestižních světových galeriích.

Aj Wej-wej se nám snaží nastavit zrcadlo, testuje společnost a témata v ní, říká šéf Národní galerie Jiří Fajt. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy