Aféra Dieselgate: I sousední země následují Česko, nebudou nutit majitele VW a Škody jet do servisu

Petr Koděra Petr Koděra
11. 1. 2016 13:22
Zástupci ministerstev dopravy zemí takzvané visegrádské čtyřky se na pondělním jednání v Praze shodli na tom, že servisní prohlídky kvůli falšování emisí naftových aut z koncernu Volkswagen, kam spadá i česká Škoda, zřejmě nebudou v jejich státech povinné. Ani na Slovensku, v Polsku a Maďarsku nemají zákon, který by povinnost nařídil. Český ministr Dan Ťok ale bude kvůli dobrovolnosti prohlídek na automobilku Škoda tlačit, aby co nejvíc klientů do servisu nalákala na zajímavý bonus - třeba na bezplatnou garanční prohlídku a výměnu oleje. Už dříve Ťok řekl, že bude požadovat opravit nejméně čtyři auta z pěti.
VW
VW | Foto: Reuters

Praha - Servisní prohlídky naftových aut z německého koncernu Volkswagen včetně české Škody zřejmě nebudou kvůli aféře Dieselgate povinné kromě Česka ani v dalších středoevropských zemích - na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Na stejném postupu vůči majitelům dotčených aut, která umí šidit emisní testy, se na pondělním jednání v Praze shodli zástupci ministerstev dopravy zemí takzvané visegrádské čtyřky.

"Všichni jsme se shodli na tom, že uživatele aut s dotčenými motory nechceme popotahovat za chybu, kterou nezpůsobili. Do servisu povinně nejspíš muset nebudou. Pokud ovšem do servisu vyrazí, budou mít úpravu zajištěnou zdarma," řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Dodal, že v tuzemsku neexistuje zákon, který by vlastníky aut donutil do servisu dojet a nechat "šidítko" z auta odstranit. Zákon naopak mají v sousedním Německu, kde plánují svolat k povinné úpravě první auta už letos na jaře. Ve stejnou dobu by akce měla začít i u nás. Protože ale bude dobrovolná a Češi se obávají jakéhokoliv zásahu do svého vozu, nebude se jim za mechaniky chtít.

Proto bude Ťok automobilku Škoda nutit, aby klienty do servisu nalákala na nějaký zajímavý bonus - třeba na bezplatnou garanční prohlídku a výměnu oleje. Před Vánocemi v rozhovoru pro Hospodářské noviny Ťok zároveň řekl, že bude požadovat, aby se opravila nejméně čtyři auta z pěti.

"Budeme na ni tlačit, aby dodržela hranici 80 procent vozů," řekl Ťok. Aby automobilka Ťokovi vyhověla, musí do servisů nalákat alespoň 80 tisíc aut. Aféra se v Česku týká 150 tisíc naftových vozů, z toho dvě třetiny jsou právě škodovky.

Škoda Auto zatím detaily svolávací akce neupřesnila. "Ohledně finální podoby servisního opatření zatím nebylo rozhodnuto. Veškeré detaily sdělíme, jakmile budou k dispozici," opakuje v posledních týdnech mluvčí Škody Jozef Baláž.

Mizivá šance na odškodné

S dobrovolností servisních prohlídek se také významně snížila šance majitelů aut na odškodné v hromadných žalobách. "Samy kanceláře, které nabízejí zastupování v hromadné žalobě, ani nevědí, jestli zákazníkům vůbec nějaká škoda vznikne. Pokud navíc bude akce dobrovolná, šance na odškodnění padá do koše," tvrdí specialista na spotřebitelské právo Martin Rezek z advokátní kanceláře Rezek, Prunner, Firická.

Právě na povinnosti zajet k mechanikům stavěli právníci, kteří nabízí klientům společný postup v rámci mezinárodních žalob. Argumentovali tím, že majitele aut čekají kvůli vymazání softwaru, který zkresloval údaje o vypouštěných emisích, problémy – minimálně stráví čas tím, že kvůli tomu budou muset do servisu.

Jenže teď je pravděpodobné, že většina z nich nepovinné odstranění softwaru jednoduše odmítne.

"Bude to ještě boj," odhaduje advokát David Kuboň, jenž za dva své klienty podal žalobu i u amerického soudu. Šance na odškodnění ovšem nevyčíslil. Záležet bude hodně na tom, co se s motorem po vymazání softwaru stane – jestli mu například stoupne spotřeba a sníží se výkon. Dopady zatím nejsou zřejmé.

Nový katalyzátor

Automobilka VW chce tento týden představit americkým úřadům, které kauzu loni v září rozpoutaly, úpravu vozů s naftovým motorem. Generální ředitel Matthias Müller na autosalonu v Detroitu uvedl, že 430 tisíc vozů zřejmě dostane nový katalyzátor.

V Česku se bude do některých motorů VW ve vozech značky Škoda přidávat plastová mřížka, většinou však zůstane u nahrávání nového softwaru. Většina aut by se opravovala v rámci pravidelných kontrol, kdy majitelé stejně do servisu musí jet.

Automobilka Škoda také zvažuje, že by do velkých firem vyslala své mechaniky, kteří by upravili najednou celou flotilu služebních vozů.

 

Právě se děje

Další zprávy