Šéf dopravní policie: Zabavit auta opilým řidičům? Efektivní nástroj

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
2. 9. 2014 20:50
Tomáš Lerch v rozhovoru pro Insider říká, že proti agresivním řidičům pomáhá i bodový systém nebo kamery v autech, které viníky natočí a zbaví anonymity.
Foto: Tomáš Kunc

Rozhovor - Nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman tvrdí, že zvýšené zabavování aut řidičům, kteří jezdí opakovaně pod vlivem alkoholu nebo drog, není všelék. A že je třeba každý případ posoudit individuálně a nezabavovat auta plošně. Podle ředitele dopravní policie Tomáše Lercha je zadržení vozu efektivním nástrojem.

Nejenže se díky tomu snižuje počet případů alkoholu za volantem, ale zároveň se tak vyřadí část nezodpovědných řidičů z tuzemských silnic, tvrdí Lerch v rozhovoru pro Insider.

Naopak proti agresivním řidičům podle Lercha pomáhá i bodový systém nebo stále častější kamery v autech, které natočí, co se na silnicích děje.

"Řidiči, kteří se dříve schovávali za anonymitu svého vozu, jsou dneska více vidět," prohlásil Lerch.

Aktuálně.cz: V poslední době se málokterý den stane, že by některý řidič neujel od nehody nebo že by policie nehonila řidiče pod vlivem alkoholu nebo drog. Je tohle skutečně aktuální trend a hlavní problém, který musíte nejčastěji řešit?

Tomáš Lerch: Je dobře, že se o těch případech více mluví. Lidé si toho začali všímat, případy se zveřejňují a já mám pocit, že to působí i preventivně. Řidiči, kteří se dříve schovávali za anonymitu svého vozu, jsou dneska více vidět. Spousta z nich také využívá různé záznamové techniky, aby takové věci třeba medializovali.

A.cz: A přibývá počet takových případů?

Nemyslím si, že by jich horentně přibývalo. Na druhou stranu si myslím, že to je i jakýsi odraz dnešní společnosti. Lidé jsou vůči sobě lhostejnější a méně ohleduplní. Podléhají více stresu v zaměstnání. Doba se zrychluje, spousta lidí spěchá. Stres a nervozita za volantem přináší i to, že řidič nemusí být od povahy agresivní, jen někteří zbytečně spěchají a riskují.

A.cz: Ale co s těmi ostatními, kteří ze své povahy agresivní jsou?

Stát by měl hledat nástroje, jak tyto řidiče ze silnic dostat. Jedním z těch nástrojů je bodový systém, který se podle mého názoru více méně osvědčil. Po jeho zavedení se doprava na pár měsíců zklidnila, ale pak se bohužel některé zlozvyky vrátily do starých kolejí. Dneska se situace zlepšuje, klesá rozsah následků dopravních nehod. A bodový systém čistí ty řidiče, kteří se opakovaně dopouští hrubého jednání.

A.cz: Roste počet řidičů, kteří opilí pod vlivem drog nebo z jiného důvodu odjedou od dopravní nehody?

Pokud jde o absolutní číslo, tak došlo k nárůstu v počtu újezdu od dopravních nehod. Pokud se bavíme o nehodách s následky na životě a zdraví, pak je statistické číslo téměř stejné. Když jsme porovnávali pololetí, pohybovalo se to kolem 330 nehod, při nichž někdo zemřel nebo byl zraněn. Celkem jsme zaevidovali přibližně sedm tisíc dopravních nehod.

A.cz: Souhlasíte s tím, aby se řidičům pod vlivem alkoholu nebo drog zabavovala vozidla?

Současná právní úprava umožnuje takzvané odejmutí věci, kterou může být i motorové vozidlo. V případě opakovaného řízení pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek se jedná o efektivní nástroj sloužící jak k lepší vymahatelnosti práva, tak k eliminaci takovéhoto protiprávního jednání a vyřazení nezodpovědného řidiče ze silničního provozu.

A.cz: Zaslechl jsem, že dopravní policisté mají za úkol točit na mobilní telefony obličej řidičů, kteří před nimi ujíždí a opakovaně neuposlechli jejich výzvy, aby zastavili. Je to pravda?

O takovém pokynu nevím. Pokud někdo neuposlechne výzvy, tak policista má několik možností, jak tuto situaci řešit. Co se týče dokumentace jednání řidiče, tak tady se situace zlepšuje v náš prospěch. Naše auta jsou postupně vybavována nahrávací technikou. Pokud se podaří zachytit ujíždějící vozidlo a případně identifikovat i řidiče, tak nám záznamy následně slouží k prokázání viny.

Řidiči, kteří ujíždí přes opětovné výzvy policie, se velmi často nedopouští jen nějakého bezvýznamného přestupku, ale většinou jde o vážný trestný čin, někdy i drogového nebo majetkového charakteru. Pokud se podaří takové jednání zadokumentovat, tak to je jedině dobře.

A.cz: Řekl jste, že proti agresivním řidičům pomáhá bodový systém. Plánujete nyní ještě něco dalšího, čím by bylo možné jejich počet ještě více snížit?

Domnívám se, že bychom v současné době měli jít více do preventivních opatření. A už se tak i činí. V současné době je připravován nový autoškolský zákon. Tady je velký prostor pro zlepšení.

A.cz: Co další legislativní změna - zabavování technických průkazů řidičům aut, která nejsou způsobilá provozu?

Existuje konkrétní paragrafové znění, které jsme si vydiskutovali s ministerstvem dopravy. Je připravována dílčí novela a tento bod je tam zařazen, včetně další věci, která se týká chodců. Ti budou muset mít na sobě reflexní prvky.

A.cz: Kdy je budou muset chodci mít?

Bude se to týkat chodců, kteří se pohybují přímo na pozemní komunikaci. To znamená buď na krajnici, nebo na okraji vozovky a v místech, kde není veřejné osvětlení nebo je vypnuté. Nebude to tak, jak se někteří děsili, že se bude do divadla chodit v reflexních vestách. Nic takového.

Statistika dopravních nehod z podzimu nebo zimy ukazuje, že je počet usmrcených chodců v tomto období velmi vysoký. A dalo by se říct, že až 95 procent případů bylo za snížené viditelnosti. Chodci prostě nejsou vidět a řidič je velmi snadno přehlédne.

A.cz: Jaké pokuty budou chodcům hrozit?

Bude možné uložit blokovou pokutu až do výše dvou tisíc korun. Nicméně od počátku říkáme, že tento nástroj nechceme k tomu, abychom pokutovali chodce. Slibujeme si od toho, že tato zákonná povinnost je donutí k tomu, aby se více starali o svoji bezpečnost a zviditelnili se v silničním provozu.

A.cz: Policejní prezidium plánuje obměnu vozového parku. Bude potřeba vyměnit i velmi výkonné passaty, které využíváte?

Deset z nich jsme již obnovili koncem loňského a začátkem letošního roku. Chtěli bychom i letos část této flotily vyměnit. To, že jsme tyto speciální vozy nasadili na dálnice a následně i na všechny páteřní komunikace, se velmi pozitivně projevilo na snížení nehodovosti na těchto silnicích.

A.cz: Kolik těchto vozidel by se tedy mělo nyní vyměnit?

Nechci předjímat konkrétní čísla. V současné době zbývá obměnit ještě sedm vozidel. Hledáme s vedením policie možnosti, abychom je v dohledné době obměnili všechny. Jsou to auta, která už mají najeto i 400 tisíc a více kilometrů.

A.cz: U dopravní policie se nástupní plat pohybuje i okolo 15 tisíc korun. Daří se vám vůbec nové lidi přilákat?

Já si myslím, že se nábor nových policistů daří. Co se týče podmínek, tak my je lákáme především na atraktivitu dopravní policie. Snažíme se, aby k nám nastoupili lidé se zájmem o dopravní službu. Což by měl být ten hlavní předpoklad, samozřejmě za splnění zákonem stanovených podmínek pro přijetí k Policii ČR.

A.cz: Na závěr, jak vypadá letošní statistika s počtem usmrcených při dopravních nehodách?

Bohužel jsme v nárůstu následků u dopravních nehod oproti roku předcházejícímu. Tady je nutné si říct naprosto na rovinu, že loňský rok byl extrémně dobrý. Meziroční pokles o 98 usmrcených osob je z dlouhodobého hlediska opravdu něco nevídaného. V loňském roce byla velmi dlouhá zima, motorkáři a cyklisté nastoupili až někdy v polovině dubna. Letos de facto nepřestala letní sezona. Motorkáři jezdili skoro pořád.

Navíc vloni byly v červnu na polovině republiky povodně. Bylo sice stejně dopravních nehod, a to je to, co já říkám: když je ošklivě, tak je sice více dopravních nehod, ale s menšími následky. V loňském roce se v první polovině června téměř vůbec tragicky nebouralo.

Kde vidíme rezervu, tak je otázka chodců na podzim. Loni ke konci roku usmrcených chodců výrazně přibylo. Proto na ně chceme letos s BESIPem apelovat a připravit nějaké preventivní akce zaměřené zejména na viditelnost.

Radek Nohl

 

Právě se děje

Další zprávy